آرش خدایی قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مأموریتها و بدنه سازمان هواپیمایی اظهارداشت: از آنجایی که صنعت هواپیمایی در خدمت آحاد مردم قرار داشته و فعالیت میکند باید بگوییم نقشی حاکمیتی برای حفظ حقوق مردم و اهمیتی دوچندان پیدا کرده و عملکرد آن بسیار پیچیده میشود چراکه حافظ حقوق مردم بوده و در این راستا ایفای نقش میکند.
خدایی در ادامه با بیان اینکه سازمان هواپیمایی به عنوان نماینده مردم و حاکمیت در این صنعت عمل کرده و رعایت حقوق مردم وظیفه اصلی آن به شمار میرود گفت: سازمان هواپیمایی سازمانی حاکمیتی بوده و از ارائه خدمت به شهروندان نفع مادی نمیبرد و در حقیقت این سازمان فارغ از هرنوع ملاحظهای، صلاح و سیاست کلان کشور در بخش هوایی را سنجیده و برمجموعه صنعت هوایی به گونهای نظارت میکند تا خروجی جز رعابت حقوق مسافرین و همگرایی با سیاستهای توسعهای کشور در بر نداشته باشد.
وی همچنین بیان کرد: از آنجایی که صنعت حمل و نقل هوایی امری بینالمللی محسوب میشود پس سازمان هواپیمایی کشوری علاوه بر تعهدات ملی دارای تعهدات بینالمللی نیز بوده و به عنوان نماینده ایران پاسخگوی جامعه هوایی بین المللی (سازمان هوانوردی غیر نظامی بینالمللی یا ایکائو) خواهد بود تا هواپیماهای کشور در جهان به رسمیت شناخته شده و از سویی دیگر اعتماد لازم جهت انجام پروازهای عبوری از فراز ایران در عرصه بینامللی ایجاد شود.
به گفته این مقام مسئول سازمان هواپیمایی موظف است علاوه بر رعایت الزامات ملی، قوانین بین المللی در حوزه حمل و نقل هوایی را از ایکائو دریافت و در صورت صلاح کشور، آنها را به الزام ملی تبدیل کند و از سویی دیگر اگر این قوانین به مصلحت ایران تشخیص داده نشد، تغییر در شیوه اجرای آن را به ایکائو اعلام کند.
قائممقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قانون هواپیمایی در سال ۱۳۲۸ در کشور به تصویب رسید گفت: این قانون قدیمی ولی بسیار مترقی بوده که در بردارنده الزامات و چارچوب کلی مربوط به هواپیمایی غیرنظامی در کشور است، طبق این قانون معاون وزیر راه و شهرسازی رئیس سازمان معرفی شده که صلاحیت وی نیز باید از سوی هیئت وزیران تأیید شود.
خدایی در ادامه سخنان خود شورای عالی هواپیمایی کشوری را بالاترین مرجع سیاستگذاری در تصمیمگیریهای کلان صنعت هواپیمایی اعلام کرد و گفت: نماینده وزارتخانههای مرتبط با عملکرد حوزه هوایی و سازمان برنامه و بودجه در این شورا حضور دارند که سیاستگذاریهای کلان، صدور و تعلیق برخی مجوزهای سطح بالا مانند تأسیس و یا لغو خطوط ایرالاینها منوط به تصمیم این شورا خواهد بود.
وی در این رابطه افزود: سازمان هواپیمایی کشوری تا اوایل دهه ۸۰ علاوه بر نقش حاکمیتی خود مسئولیت خدمات ناوبری هوایی و بهرهبرداری از فرودگاههای کشور را نیز برعهده داشت که با توجه به ایجاد الگوهای جدید در دنیا و ضرورت سپردن ارائه خدمات به بخشهای چابکتر و غیرحاکمیتی این وظایف تصدیگری را رها ساخت.
تشریح وظایف دفتر گواهینامهها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری
این مقام مسئول با بیان اینکه با توجه به چالشهای موجود در امر ارائه خدمات و نظارت همزمان بر آنها و اهمیت مسائل مربوط به کیفیت خدمات چندی بعد بخش ارائه خدمات ناوبری هوایی و بهرهبردرای از فرودگاه از سازمان جدا شده و در قالب یک شرکت دولتی آغاز به کار کرد.
قائممقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه خوشبختانه این سازمان از جهت توان نظارت و اعمال حاکمیت جزو رتبههای بالا در دنیا قرار دارد گفت: به شکل دقیق باید گفت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و یا هیچ یک از شرکتهای ارائه دهنده خدمات هوایی زیرمجموعه سازمان هواپیمایی نبوده (یعنی سازمان دارای هیچ نوع انتفاعی در آنها نیست) ولی تحت نظارت این بخش مشغول به فعالیت است.
جایگاه حمل و نقل هوایی درتوسعه و اقتصاد کشور
خدایی در بخش دیگری از سخنان خود حمل و نقل هوایی را نوعی تسهیلگر برای ایجاد رونق در سایر صنایع موجود در کشور دانست و گفت: درحقیقت تمامی مدهای حمل و نقلی به هم رساننده مصرف کننده و منابع بوده و باعث رونق صنایع در مقاصد گوناگون میشوند.
وی ادامه داد: حمل و نقل هوایی نسبت به سایر مدهای حمل و نقلی دارای امتیازهای فراوانی بوده که قطعا در صورت نبود آن خللی در بهرهمندی افراد از امکانات جامعه ایجاد خواهد شد، به عنوان مثال با وجود آنکه در این حوزه زیرساخت مسئلهای مهم به شمار میرود ولی درمدهای دیگر برای ایجاد زیرساخت به هزینه و عملیات اجرایی فراوانی ازجمله جادهسازی و ریلگذاری نیاز داریم در حالی که برای برقراری پرواز علاوه بر ناوگان به دو پایانه مبدأ و مقصد نیاز خواهد بود.
این مقام مسئول با تأکید براینکه اگر عملیات اجرایی انجام شده در حوزه جاده ای و ریلی اقتصادی نباشد تمامی هزینههای مصرف شده به هدر میرود گفت: این درحالی است که در حوزه حمل و نقل هوایی چنین اتفاقی روی نداده و محدودیتی در انجام پروازها در خطوط و مسیرهای مختلف و حذف مسیرهای غیراقتصادی و ایجاد مسیرهای کارآمد وجود ندارد.
خدایی در ادامه سخنان خود استقلال نسبی این بخش در استفاده از زیرساخت مسیر، سرعت بالا و دینامیک بودن مسیرهای هوایی را از ویژگیهای برتر صنعت هوایی در دنیا اعلام کرد و افزود: بدون شک حمل و نقل هوایی از نظر هزینه مصرفی کاملا دارای یک فضای رقابتی است و به تصور من در آیندهای نزدیک به ارزانترین مد حمل و نقلی در کشور نیز تبدیل خواهد شد، چراکه گسترش روزافزون و عدم نیاز آن به زیرساخت در مسیر، استفاده از این بخش را اقتصادی و ارزان خواهد کرد.
قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین با اشاره به این مطلب که آزاددسازی نرخ بلیت در بخش حمل و نقل هوایی باعث ایجاد عدالت در این حوزه شده است گفت: قطعا ترکیب تنوعی قیمت بلیت در بازار باعث تعدد و توزیع سفرها در روزهای گوناگون سال و ماه شد، که خود رونق بخشهای اقتصادی مختلف در مقاصد گوناگون کشور را در تمامی ایام سال به همراه خواهد داشت.
به گفته خدایی با آزادسازی نرخ بلیت، صنعت هوایی در دهکهای پایین جامعه نفوذ پیدا کرده که به معنی توسعه صنعت و در نهایت ارزانتر شدن آن خواهد بود.
وی با تأکید براینکه بدون شک تنوع قیمتی در ارائه بلیت هواپیما باعث شد تا دهکهای غیربرخودار نیز از این فرصت استفاده کرده و از آن بهرهمند شدند گفت: خوشبختانه صنعت حمل و نقل هوایی ایران در جهان امروز صنعتی آبرومند بوده و بسیاری از کشورها بهبود و توسعه آن را دیده و به آن اعتماد دارند.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از رشد پایدار ۱۰ درصدی حمل و نقل هوایی طی ۴ سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: حمل و نقل هوایی در برخی از بازهها مانند ایام نوروز طی این مدت بیشترین مسافر را داشته و توانسته جایگاه خوبی بین مردم سایر مدهای حمل و نقل عمومی به دست اورد.
وی همچنین با اشاره به رشد قابل توجه کشور در بخش ناوگان هوایی و بهبود عمر آن طی مدت زمان اخیرخاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مدت توانستیم در زمینه ناوبری هوایی خدمات خوبی در حوزه پروازهای عبوری که همگی دارای ابعاد استراتژیک، امینیت ملی و سیاسی برای کشور بودند ارائه دهیم.
خدایی در ادامه را ایران در بخش حمل و نقل هوایی بینالمللی به عنوان کشوری توانمند، قابل اتکا و قابل اعتماد در شرایط بحرانی در منطقه اعلام کرد و افزود: این مهم در زمان خدماترسانی ایران در بحرانهای هوایی نظیر سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین، بحران سوریه و عراق و همچنین اتفاقات به وجود آمده در قطر برهمگان ثابت شد.
قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه سخنان خود ارتقای سیستم حمل و نقل هوایی با توجه به رشد جمعیت بالای کشورهای شرق ایران را یکی از چشماندازهای اصلی سازمان در آینده اعلام کرد و گفت: درحال حاضر وجود شبکه فعال و پویای حمل و نقل هوایی داخلی کشور و برخورداری از بازار پروازهای متداول خارجی به دلیل وجود نیروهای تحصیل کرده و متخصص از نظر ایکائو از مزیتهای غیرقابل رقابتی ایران در حوزه حمل و نقل هوایی نسبت به سایر کشورهای منطقه هستند که امری قابل توجه به شمار میرود./
نظر شما